Friday, November 15, 2013

اندر احوالات نذری

یه سری افراد هم هستند که میان نذری درست می کنن بعدش زارت می ذارن تو فیس بوک عکس می گیرن لایک و کامنت و این حرفا اقا خلاصه اقا حسین بیشتر قبول می کنه، معلومه که گفتن داره، معلومه که باید پز داد. اصن فک کردی واسه چی نذری می دم؟ که شیکم تو رو سیر کنم؟ که دم اقا جسین و ببینم؟ نه اقا جان می خوام بگم ما هنوز هم وفادار به آداب و سنن و ملاحظات مذهبی و این جور چیزای خیلی مهم تو زندگی هستیم. خوب باید بقیه بفهمن که من نذرم و ادا کردم دیگه وگرنه که قبول نیست اصن. بالاخره همه که امکانات فضانوردی ندارند که... قبول باشه حاج خانوم، قبول حق باشه ان شاالله، و علیکم السلام، التماس دعا داریم حاج اقا، محتاجیم به دعا، دست شما بر سر ما آهــــــــــــــــــا بفرما تو اقا. همه ی دهاتای اطراف ساری تو ظهر عاشورا ناهار می دن. می ری سمتشون چپ و راست کنار خیابون وایسادن می کشنت تو که اقا بخور، غذای نذری شفا می ده خوب معلومه عزیز من، شما این چیزا رو نمی فهمی. باید بخوری اون قیمه چرب و خوشمزه امام حسین و که بفهمی چه شفایی کی ده، شله زرد درست کردی؟ بابا ایول؛ کی بخوریم؟ روش نوشتی روحانی یا حسین؟ عکس بگیر بذار تو فیس بوک حتما مردم ببیننا، اینجوری نه صواب داره نه ثواب نه سواب سوا از همه ی پلو خورش ها و اینا. اربعین هم می تونی نذری بدی. قبوله، آره. نذری یاب درست کن که همه بتونن از ثوابش یه کمی بهشون برسه شریک شن خلاصه سر پل صراط باهم بای بای کنن بگن یادته عجب قیمه ای بود.
اصولا آدم نباید فقط وقتی غذای خوشمزه درست می کنه بیاد بگه آره من اینو درست کردم چه خفنم. فقطم نباید عکس غذا یا حر چیز خوب دیگه ای رو که الان صاحابشی رو تو مواقع معمولی بذاریش بالا و بگی من اینو دارم. این کارها دقیقا وقتی که شما نیت خاصی رو هم دارید واجب است اصن. مثلا نذری. وقتی نذر می کنی باید همه عالم و آدم حتما بفهمن که نذرتو ادا کردی. آفرین کلن درس امروز همین بود. یادت نره عکسشو زارت بذاری تو این خراب شده بعدش هم من و هم حتما تگ کن که بفهمم چه با خدا و مومنی.

از اینا گذشته یه سری افراد هم هستن که اضن انگار با خودشون درگیرن. اخه اصن به تو چه که فلانی نذری داره یا داره کارشو درست انجام می ده یا عکس گرفته از غذاش و پست کرده این جا و اونجا. هر کی خدای خودشو داره، فقط مال ما همه خداهامون یه اسم دارن مال هندی ها اسمای مختلف. ما که والا ندیدیم خدای دو نفر عیم هم باشه!! سرت به کار خودت باشه بابا عصبانی شدن نداره که. مردمن دیگه مثل همیشه کارای خودشونو انجام می دن. حالا تو بیا زور بزن بگو خوبه یا بده!

هیچی دیگه یه کم اصاب مصابم از دست همنوعمون خرد بود گفتیم بیایم با خودمون درد دل کنیم درد دلمونو بالا بیاریم تو این خرابه.
قربون هر چی آدم پاک ناشناس برم خودم.

No comments: